Week 1 - Nederlands - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Jelle - WaarBenJij.nu Week 1 - Nederlands - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Jelle - WaarBenJij.nu

Week 1 - Nederlands

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

19 Juli 2014 | Mexico, Guadalajara

Hallo wereld. Vertoef inmiddels alweer iets langer dan een week in dit geweldige Centraal-Amerikaanse land en daarom is het tijd voor mijn allereerste reisverslag. Vind ik. Na een leuke laatste week in NL, met een top afscheidsfeest op m'n werk en veel leuke dingen gedaan met mn vrienden (lees: met weer en wind bijna zinken in bootjes in Giethoorn en geld verliezen in het Holland Casino) was het eindelijk tijd om in de auto te stappen richting Frankfurt am Main en de reis te maken waar ik zolang naar uitgekeken heb. Zoals de meesten vast zullen weten ben ik hier om een half jaar in Guadalajara te studeren. Guadalajara was mijn eerste keuze op de exchange keuze lijst, en die heb ik gelukkig gekregen. Na een vliegrijs van, pak 'm beet, 11 en een half uur landde ik op Mexicaans grondgebied. Bijzonder aangename vlucht, en bij customs etc. ging ook alles erg snel. De taxi gepakt (meteen opgelicht, $700MXN van airport naar downtown Cancun - je wilt toch wat na een lange vliegries) en kwam aan in een appartementencomplex, echt een klein paradijsje. De taxichauffeur was er overigens heilig van overtuigd dat ik veel Mexicaanse chickies ging scoren met, vooral, grote tieten. Was ik even blij. In Cancún ben ik, pak 'm beet (heerlijke uitspraak), 3 dagen gebleven waarna ik mijn reis voort zou zetten richting Guadalajara. Cancún zelf is echt prachtig (geloof het of niet) en de mensen ontzettend vriendelijk. Heb Isla Mujeres bezocht (Island of Women) - nog nooit zo iets moois in m'n leven gezien. Het water is blauwer dan blauw, de stranden witter dan wit en de huisjes mooier dan mooi. Meteen ook lekker verbrand, onder het mom van 'van zonnebrand wordt je niet bruin'.

Ik ben vast van alles vergeten in Cancún, maar daar moet zul je 't mee moeten doen. Haha. Eenmaal terug van downtown naar het vliegveld betaalde ik maar $200 pesos met de taxi. Dat is zo'n €11.40 voor een half uur. Inmiddels was het tijd om van Cancún naar Guadalajara te vliegen, binnenlands vluchtje van, pak 'm beet (sorry, ik moest), 3 uur met Vivaaerobus. Een soort RyanAir meets EasyJet zeg maar. Maar dan op z'n Mexicaans. 's Avonds laat aangekomen op Miguel Hidalgo y Costilla International Airport in GDL zou een muchacho van de universiteit me komen ophalen en klaar staan met m'n naam (ROBERT TEN BRINK). Helaas stond er niemand dus ik met m'n geweldige mobiel die ik hier mee heb iets proberen te regelen. Na een half uur te hebben rondgelopen en gewacht kwam daar toch iemand aan. Jelly Jelly? Si si that's me. Meneer stond bij de verkeerde terminal. Ik vergaf hem.

De eerste maand verblijf ik in een gastgezin, wat eigenlijk iedereen doet die hier de talencursus op de uni doet deze maand. Met mijn Mexciaanse moeder 'Lucy', flinke tante doch erg lief, heb ik het goed getroffen. Elke dag wordt mijn kamer schoongemaakt, heb m'n eigen badkamer, elke dag staat er eten klaar (Desayuno = ontbijt, Comida = lunch, Cena = diner). Ik hoef alleen maar aan te geven wanneer ik er ben. Ze valt flauw als ik vertel dat ik niet geluncht heb. Zo'n vrouw inderdaad. Er wonen nog 3 hele leuke andere Mexicaanse jongens hier, waarvan er 1 goed Engels spreekt. Maarja, ben hier toch om Spaans te leren at the end of the day, dus gotta learn it the hard way.

De omgeving is prachtig en heb al zoveel leuke dingen gedaan. Geen zin om allemaal te typen, vraag me maar een keer als je interesse hebt. De lessen en leraren zijn geweldig, mijn vrienden hier ook (voornamelijk Amerikanen en Canadezen) en alle Mexicanen ook. De huizen en auto's zijn groot en duur. Op de campus van de uni kun je verdwalen. Zwembad, sportvelden (hockey, baseball, voetbal, American football, volleybal, groot stadion, en meer!), sportschool, Starbucks - alles erop en eraan.

Het eten is echt zo lekker, kwam hier eigenlijk om af te vallen. Dat dan maar voor de zomer van 2015. Heb al verschillende leuke tripjes gepland (naar DF (Mexico Stad), Tequila (uhuh, y'all hear me) en Puerto Vallarta).

Dit is het wel even voor nu denk ik, moet nu gaan want vertrek over een kwartiertje naar El Centro. Alle leuke gebruiken die de Mexicanen hier hebben zal ik vertellen in een volgend blog, maar reken maar niet op een weekelijks reisverslag.

Besos desde México, en tot over - pak 'm beet - 6 maanden.

• 19 Juli 2014 - 18:30

Manon:

Vett jell!!!! Super leuk om te lezen! Fijn dat je zulke leuke mensen om je heen hebt! You go!!!! Enjoy en pas goed op! Xx liefs!

• 19 Juli 2014 - 19:20

Solange:

Leuk Jelly!!

• 20 Juli 2014 - 15:35

Julia:

Jell!
    Hahaha heb gegieeeerd om je verslag! Geweldig! Vooral het Robert ten Brink momentje liet me brullen! Dacht meteen weer aan dat ik je toen kwam ophalen van station Almelo en onderaan de trap stond te wachten! 'Omg all you need is love, waar is Robert ten Brink' hahaha.
    Het is hier in NL pak 'm beet (hahaha) een dikke 30 graden. Pff ik ben bijna aan de kook. Hahah toen ik pak 'm beet typte, kreeg ik een geweldige autocorrectie; pak me Bert. Hahaha.
    Ik mis je trouwens wel hoor! Straks gaat les Boules failliet omdat we er nooit meer komen! Of de Twee!! Stel je voor..
    Hier mijn laatste 5 weekjes bezig voordat ik vertrek. Komt wel steeds dichterbij nu. Spannend!
    Een deze dagen snel weer skypen! Love it!
    Dikke besos voor jou! X

• 21 Juli 2014 - 02:05

Sien:

Ik heb gelachen, neen, GEGIERT - GEGIERD (1 van de 2)
    Prik. Me. Lek. Maar dat doe ik over - pak 'm beet - 6 maanden wel bij jou (Fatty McFatterson).

Een en al lof spreek je snel bye

• 21 Juli 2014 - 08:49

Simone:

Heey Jelle, wat gaaf dat ik je op deze manier kan 'volgen'. Geweldig! Verheug me al weer op het volgende verslag! Toi Toi Skattie